lør 11 sep

Storhamar

Ringerike

15:00

tor 16 sep

Lillehammer

Storhamar

18:30

lør 18 sep

Storhamar

Stavanger

16:00

tir 21 sep

Manglerud Star

Storhamar

18:30

tor 23 sep

Frisk Asker

Storhamar

19:00

søn 26 sep

Storhamar

Grüner

15:00

tor 30 sep

Stjernen

Storhamar

18:30

lør 02 okt

Storhamar

Vålerenga

18:00

tor 07 okt

Storhamar

Sparta

19:00

lør 09 okt

Storhamar

Lillehammer

16:00

tor 14 okt

Storhamar

Ringerike

18:30

lør 16 okt

Stavanger

Storhamar

18:00

tor 21 okt

Storhamar

Manglerud Star

18:30

søn 24 okt

Storhamar

Frisk Asker

17:30

tor 28 okt

Grüner

Storhamar

19:00

lør 30 okt

Storhamar

Stjernen

16:00

tor 04 nov

Vålerenga

Storhamar

19:00

lør 06 nov

Sparta

Storhamar

14:30

tor 18 nov

Storhamar

Ringerike

18:30

lør 20 nov

Storhamar

Stavanger

18:00

tor 25 nov

Manglerud Star

Storhamar

19:00

lør 27 nov

Frisk Asker

Storhamar

15:30

tor 02 des

Storhamar

Grüner

18:30

lør 04 des

Stjernen

Storhamar

18:00

tir 04 jan

Lillehammer

Storhamar

18:30

søn 09 jan

Storhamar

Sparta

18:00

tir 11 jan

Ringerike

Storhamar

18:30

tor 13 jan

Grüner

Storhamar

19:00

tir 25 jan

Vålerenga

Storhamar

19:00

lør 29 jan

Storhamar

Lillehammer

18:00

tir 01 feb

Storhamar

Vålerenga

19:00

søn 06 feb

Storhamar

Stavanger

17:00

tir 08 feb

Storhamar

Stjernen

19:00

tor 10 feb

Sparta

Storhamar

18:30

tir 15 feb

Stavanger

Storhamar

19:00

tor 17 feb

Storhamar

Manglerud Star

18:30

lør 19 feb

Ringerike

Storhamar

16:00

tir 22 feb

Storhamar

Lillehammer

18:30

tor 24 feb

Manglerud Star

Storhamar

18:30

lør 26 feb

Storhamar

Frisk Asker

18:00

tir 01 mar

Frisk Asker

Storhamar

18:30

tor 03 mar

Stjernen

Storhamar

18:30

søn 06 mar

Storhamar

Grüner

17:00

tir 08 mar

Storhamar

Vålerenga

18:30

tor 10 mar

Sparta

Storhamar

19:00

Nyheter fra Storhamar Hockey

HOVEDSPONSOR

Skapte Norges største bildemonteringsanlegg

Tom Grønvold tok over det som tidligere ble kalt et bilopphuggeri, men Grønvolds Bildemontering er langt mer avansert enn det.
Share on facebook
Share on twitter

I en travel resepsjon foran en stor og avsidesliggende tomt litt utenfor Brumunddal møter vi Tom Grønvold, andre generasjons driver av Grønvolds Bildemontering AS. Det er travelt i resepsjonen og alle sitter med telefonbøyle opptatt i samtaler. 

Brukte bildeler er ikke bare et rimeligere alternativ, det er en brennhet vare i en tid hvor gjenbruk og sirkulærøkonomi er høyt på dagsordnen. Dessuten er det god økonomi.

Bildet: Tom Grønvold sammen med Jakob Lundell Noer under kontraktsigneringen i år. Foto: CoreCom

Batteri fra Tesla

På veg til første del av omvisningen passerer vi hva jeg antar er batteri til elbiler. 
 
– Hva gjør dere med de der? 
 

– Det er batteri fra Tesla som vi har tatt ut av kondemnerte biler. De skal sendes til Australia og brukes i solcelle-parker. Vi sender til hele europa og nord-amerika. Noe skal i biler, noe skal i båter eller vindmøller.

– Så de har ikke kort levetid?

Tom ler.

– Nei det er en misoppfatning. Et slik batteri vil være fullt brukbart i 30 år etter at Teslaen er skrotet. 

I det vi rigger opp kamera for å ta bilder sammen med Storhamars Jacob Lundell Noer, spør vi hvorfor han velger å sponse klubben?

– Vi støtter mange kulturarrangement og idrett i både topp og bredde. Assosiasjonen med idrettens positive verdier er det vi som bedrift setter høyest. Et sponsorat til Storhamar Hockey styrker omdømmet og gir oss god profilering både regionalt og nasjonalt.

El-bil 

På veg ut i bakgården finner vi store hyller med hele biler, mest el-biler. De har tydeligvis vært i kollisjoner. Noen deler har blitt plukket av. Mange av bilene, ikke bare el-bilene, har gått mindre enn 1000 km når de havner her. Delene er med andre ord praktisk talt nye.
 
– Noen biler er mer praktiske å oppbevare hele enn å gjennomføre full demontering, forteller Tom. Forsikringsselskapne ringer oss, vi henter bilene , og senere kan det være at det er et bilverksted som gjør jobb på vegne av et forsikringsselskap som trenger deler fra denne bilen.
 

Brukket rygg

På veg opp mot den mer tradisjonelle delen av virksomheten må Tom ta i litt for å få fart. Tom havnet i rullestol etter en motocross-ulykke for omlag 10 år siden. Han landet på nakken etter et 30 meter hopp og fikk motorsykkelen oppå seg. 
 
– Jeg var aktiv med først ishockey og senere bedriftshockey og motocross, men det er interessen for ishockey som har vedvart. Det er i slik motgang du blir kjent med deg sjøl og hvor tøff du egentlig er. Jeg synes det gikk helt greit. Etter en kort tid på Sunnås Sykehus hadde jeg akseptert det og begynt å se fremover. 

50 000 bildeler

Alle bildeler som ikke blir skrotet som metall blir møysommelig registrert i en database som er lett tilgjengelig for alle å søke i. Databasen deles også med andre bilopphuggere. 

– Det er mye varer i hyllene, men de har ingen verdi før noen kjøper dem, forklarer Tom.
 

Tiden hvor alle bildeler kun skulle byttes med nye er over. Både bilverksted og forsikringsselskap er ute etter brukte deler. For mange bedrifter dreier det seg om ren økonomi, om miljøsertifisering og et grunnleggende ønske om bærekraft. Dette gjør at bedriftene ofte velger å se etter brukte bildeler.

skal det være en girkasse?

Gull på hjul

– Vi har systematisert behandlingen av bildeler. Bilene strippes for etterspurte deler. Motorer, bremsesystemer og girkasser gåes over nøye og settes i stand klart for direkte montering. Det pakkes og sendes ut en 80 – 100 kolli med bildeler hver dag.

Før ble man sendt på leting blant bilvrak for å finne et blinklys. Slik er det ikke lenger. Nå gjør man et kjapt søk på gbd.no eller tar en telefon.

Nettside med avansert søk

Databasen er bygget og nå presenterer vi delene for søk gjennom en avansert database. Her kan folk selv finne delen de trenger. De kan også ringe hvis delen ikke finnes gjennom et søk.

Miljøkrav

– Vi er stolte av å være en del av løsningen på gjenbruk og sirkulær økonomi. Vi har strenge miljøkrav og må håndtere alle typer avfall i tillegg til gjenbruk av deler og metall. 

Om Grønvolds Bildemontering

Grønvolds BilDemontering AS er en av landets ledende gjenvinnings bedrifter for brukte deler til nyere biler.

Vi selger brukte kvalitetskontrollerte originaldeler til markedsledende priser.
Firmaet har i dag et lager på ca 5500 kvadratmeter på den 23 mål store tomten.
Delelageret teller omlag 46000 dataregistrerte deler, noe som gjør at firmaet er en av de største i landet på demonterte bildeler.

Vi er landets største mottaker av forsikringskondemnerte skadebiler. Vi demonterer og gjenvinner omlag 1200 nyere forsikringsbiler i året. Dette gjør at utvalget av nyere deler er enormt.
Totalt gjenvinnes ca 2600 biler hvert år hos oss.

Vi er størst i Europa på deler til el-bil, spesielt Tesla. Vi har stor kompetanse på el-bil.

SISTE OM STORHAMAR RETT I LOMMA?

 

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Denne nettsiden benytter informasjonskapsler for å forbedre din opplevelse som besøkende. Gjennom å fortsette å besøke siden godkjenner du vilkårene.