Du har kanskje stusset, ordspill så absolutt ment, på dette med at hockeyspillere lar skjegget gro gjennom sluttspillet? Alle, uansett om det blir tre lyse fjoner på haka eller et buskas hvor småfuglene kan finne på å gjemme seg lar det vokse så lenge det er liv i sluttspilldrømmen og pokalen fremdeles er en mulighet. Her skal du få litt bakgrunn og historikk for tradisjonen.

Bjørn Borg startet?
Den svenske tennis-stjerna Bjørn Borg var rett nok fra Stockholm, men slettes ikke ishockeyspiller. Overtroisk var han likevel og barberte seg aldri foran viktige kamper. Det spekuleres i at noen svensker tok med seg det inn i sluttspillet i NHL og at en tradisjon ble skapt der. Det første beviset på sluttspillskjegg er i hvertfall New York Islanders på tidlig 80-tall. Noen hevder at det startet fordi motstander Montreal Canadiens hadde policy om at spillerne ikke skulle ha skjegg, andre fordi kampene kom så tett at det bare ble sånn. Uansett vant Islanders serien og det ble ei greie som varte sluttspillet ut. Ettersom de vant, ikke bare det året, men fire år på rad fikk dette skikkelig fotfeste.
Til Norge på 90-tallet
Først spredde tradisjonen seg i Amerika, og etterhvert til Europa. Her i Norge tok det litt tid da vi hadde et relativt kort sluttspill, gjerne unnagjort på et par uker, så det ble sjelden noe trøkk i sakene. Etterhvert som sluttspillet ble utvidet kom også skjeggveksten. Først blant noen enkeltspillere, men snart var det helt vanlig i alle lag. Ikke bare på isen heller, forresten. Støtteapparat, skadede spillere og til og med en del fans lar ansiktshåret gro så lenge laget er med i sluttspillet. Det har etterhvert blitt noe mer enn overtro og tradisjon av det. Det er et tegn på samhold og fellesskap også.
Det har etterhvert blitt regler for hvordan det skal håndteres også. For de som virkelig har fart i sakene sies det at det er lov å trimme skjegget underveis, men kun etter tap! Så lenge man vinner er det ikke lov å røre!

Minneverdige SIL-skjegg
I senere år har skjegg vært mer på moten igjen, så enkelte spillere har man ikke sett så altfor stor forskjell på. Prakteksemplarer her er Patrick Thoresen og Christian Larrivée. Fra 2004 huskes Chris Marinucci som den første med skikkelig solid vekst, mens «Kaptein Rødskjegg», Michael Smithurst naturlig nok også har gått til legenden. Etter et tap mot TIK i semifinalen i 1999 barberte Geir Svendsberget hele skjegget og lot bare en skikkelig motorsykkelbart være igjen til «ære» for trønderne. Det virket og han scoret målet som til slutt sendte SIL videre til finale. Lars Erik Hesbråtens tømmerhogger-variant sto ikke tilbake for noen i 2018.
Og hva er så målet med dette? Målet er som selvfølgelig å bli mest mulig ugjenkjennelig og ende opp med champagne-perler i ansiktshåret før det får fri en sen kveld i april!
Kilde: Wikipedia


Gull på hjul
– Vi har systematisert behandlingen av bildeler. Bilene strippes for etterspurte deler. Motorer, bremsesystemer og girkasser gåes over nøye og settes i stand klart for direkte montering. Det pakkes og sendes ut en 80 – 100 kolli med bildeler hver dag.
Før ble man sendt på leting blant bilvrak for å finne et blinklys. Slik er det ikke lenger. Nå gjør man et kjapt søk på gbd.no eller tar en telefon.

Lover temperatur
Eirik avslutter med en lovnad, men også en henstilling til publikum før sluttspillet:
– Jeg kan love høy temperatur og topp innsats! Så håper jeg også at vi får godt gammeldags playoff-kok på tribunene med mye folk og topp stemning både i vår egen hule og på bortefeltet på Jordal Amfi. Vi skal gi alt vi har og det håper jeg dere gjør også!
Miljøkrav
– Vi er stolte av å være en del av løsningen på gjenbruk og sirkulær økonomi. Vi har strenge miljøkrav og må håndtere alle typer avfall i tillegg til gjenbruk av deler og metall.

Om Grønvolds Bildemontering
Grønvolds BilDemontering AS er en av landets ledende gjenvinnings bedrifter for brukte deler til nyere biler.
Vi selger brukte kvalitetskontrollerte originaldeler til markedsledende priser.
Firmaet har i dag et lager på ca 5500 kvadratmeter på den 23 mål store tomten.
Delelageret teller omlag 46000 dataregistrerte deler, noe som gjør at firmaet er en av de største i landet på demonterte bildeler.
Vi er landets største mottaker av forsikringskondemnerte skadebiler. Vi demonterer og gjenvinner omlag 1200 nyere forsikringsbiler i året. Dette gjør at utvalget av nyere deler er enormt.
Totalt gjenvinnes ca 2600 biler hvert år hos oss.
Vi er størst i Europa på deler til el-bil, spesielt Tesla. Vi har stor kompetanse på el-bil.